10. UP – Det´ nice!

25. oktober 2018

På Tommerup Efterskole kan du gå i 10. på en helt ny og anderledes måde. TE tilbyder det, der hedder 10 UP (Uden Prøve), som er en 10. klasse, der arbejder på helt andre præmisser, end man kender fra den normale “tavleundervisning.” I 10. UP er det ikke tallene som tæller eftersom karaktererne ikke skal definere dig. Derfor er der heller ingen normal afgangsprøve. I stedet skal vi lave et større projekt, som inddrager et eller flere af de emner, vi har arbejdet med i løbet af året. Det handler derimod om personlig udfoldelse gennem kreativitet, projekter, performances og teamwork. Der er lagt stor vægt på arbejdsprocesserne bag vores projekter og performances, og om hvordan man i fællesskab kan løse problemstillinger og udføre projekter. I 10. UP skal vi elever individuelt vælge mellem to arbejdsmetoder: Projekt eller performance.

Projekt minder meget om den proces man arbejder med i projektugen i folkeskolen, hvor vi arbejder med et emne og udarbejder en problemformulering, der sætter et nyt perspektiv eller problem frem i lyset. Ligesom projekt i folkeskolen er der en fremlæggelse i slutningen af forløbet, dog er der mere fokus på selve processen i projekt.

Performance er en udtrykkelsesmetode, hvor formålet er at fortælle en historie, facts eller noget helt tredje gennem en anden måde end bare at sige det. Man arbejder med lyd, lys, dans, kropssprog og meget mere. Vi arbejder med procesteori og om hvordan teamwork fungerer, da det er en ekstrem vigtig faktor for at lave en performance men også efterfølgende i forhold til fremtidige uddannelser. Vi får rykket grænser i performance, eftersom du stiller dig op og viser dig frem under helt andre rammer end en fremlæggelse.

Performance kan nemt forveksles med teater, men til forveksling er performance meget mere abstrakt, og du har friere tøjler til at udfolde den følelse, stemning eller oplevelse du vil. Vi har alle muligheder for at trække vores performance i alle de retninger vi vil, og vi skaber selv rammerne.

Vi har selv valgt 10. UP, fordi vi synes, at den her form for undervisning og læring giver os nogle helt andre evner og værktøjer, som vi kan bruge i fremtiden. 10. UP bidrager ikke kun til det faglige men også til vores personlige udvikling og tilgang til samfundet. Samtidig føler vi os utrolig privilegeret over, at det er en mulighed at køre 10. klasse på denne måde - et skoleår, der fungerer som et frisk pust og tager os ud af tavleundervisningen.

Derudover har vi nogle utrolig gode og engagerede lærer, som synes at 10. UP er mindst lige så fedt som os. De er meget kvalificerede med hver deres spidskompetencer og erfaringer, der hjælper og støtter os.

10. UP er for dig. der har brug for at komme væk fra normerne du har siddet i de sidste 10 år, og prøve noget langt mere abstrakt og kreativt end hvad du før har gjort. Vi er super glade for at gå i denne klasse, og det lever op til alle forventningerne - og mere til!

Skrevet af Ingeborg & Katrine, nuværende elever på TE