”Aftensang om skrald, interesse og at være hjemme og klar”

12. juni 2017

Det går lidt stærkt ind imellem, meget skal nås. Det kan være svært at følge med.

Spørgsmålet er måske; Hvad er vigtigt? Hvad betyder noget, når det virkelig gælder?

I vores nye sang,  Grib dagen, står der i sidste vers:

”Så grib nu den dag du bli’r givet
Meld ud: du er hjemme og klar
Til aften da ser du og finder
Så meget og dejligt du har.”
Jens Rosendahl/Rasmus Borring

”Meld ud: du er hjemme og klar” har siddet i mig, siden vi fik sangen præsenteret mandag. Hvad vil det egentlig sige at være hjemme og klar?

Er det at have maden, tøjet, rengøringen, blomster på bordet og vinen klar til der kommer gæster?

Eller er det noget andet?

Anders Mattesen, dansk komiker, udtalte i et interview sidste år: ”Vores liv er så fyldt med støj, at vi ikke længere kan finde ro og prioritering i vores egne hoveder.” Her mente han de medier vi omgiver os med, at vi er online. Vi skal hele tiden lige, og vi skal hele tiden navigere i forskellige verdener. Han mener, at stilheden skal i fokus, der bliver samlet for meget skrald oppe i vores hoveder. Hvis vi er så videbegærlige hele tiden, så fyld hovedet med noget ordentligt – tag en uddannelse, læs nogle bøger, lyt til noget musik. Snak med andre mennesker.

Det er sådan, at hvis vi er sammen med andre mennesker og der er en mobil tændt, så vinder mobilen altid. Er den tændt, tager den vores opmærksomhed, også selvom vi ikke tager den eller reagerer, den har flyttet fokus.

Så når vi synger: ”Meld ud: du er hjemme og klar” Så handler det måske ikke om maden, tøjet og det sidste nye et eller andet. Så handler det om at være tilstede. At lytte. Om at være nysgerrighed for et andet menneske, interesseret, om at være ærlig og også at turde sige de svære ting, de ting der ikke er street credit i!

Sigurd Barreth har skrevet en sang; Hvor du sætter din fod. Den holder jeg meget af, og den handler også om at være hjemme og klar.
I andet vers synger vi: ”Du har fat i et stykke af dit medmen’skes lykke”.

I sidder alle her, fordi I gik på Tommerup Efterskole, og fordi I var, og er, hjemme og klar til mødet!

Bøn:

Kære Gud

Tak for en dejlig dag sammen med mennesker der betyder noget. Vil du hjælpe mig med at sortere, så jeg ikke får for meget skrald ind i hovedet, hjælpe mig med at være tilstede – at være hjemme og klar.

Fadervor

Af Hanne Termansen Kaa