Opskrift på sprød æblekage

24. oktober 2020

Af Bodil Brockstedt Nygaard, køkkenleder

Efterår er æblesæson. Eleverne har fået denne æblekage i år og forleden fik de også gammeldags æblekage med rasp, flødeskum og hjemmelavet alliancemarmelade.

Jeg har idag kogt æblegele, som skal spises til æbleskiverne til jul. Æblemos er kogt til fryseren til en spontan æblekage. Og så har jeg prøvet at tørre æbleringe i ovnen til en lille sund hapser. Måske finder jeg juicemaskinen frem og laver lidt most til fryseren. Og ellers er det fuglene, der må nyde godt af alle nedfaldsæblerne og de plukkede vil jeg forsøge at opbevare, så jeg kan bruge af dem i lang tid.

På skolen får vi leveret friske æbler og pærer fra lokal avler to gange om ugen. De æbler vi får lige for tiden spiser eleverne med stor nydelse. Opskriften kommer her:

600 g æbler

Dej:

40 g hvedemel

40 g havregryn

40 g kokosmel

80 g farin

¼ tsk kanel

80 g smør

Vask æblerne, skær dem i kvarter og fjern kernehuset.

Riv æblerne groft eller skær dem i tynde både.

Læg æblerne i et smurt tærtefad.

Dej:

Kom alle ingredienserne i en skål og smuldr det til en ensartet masse.

Hvis du har en foodprocessor, smuldres ingredienserne i den.

Fordel dejen over æblerne.

Bages v. 200 grader i ca 25 min.

Hvis lækkersulten er stor, og du har en mikrobølgeovn, kan kagen være færdig på 10 min ved 750 W

Flødeskum smager godt til, god fornøjelse!