Vanilleis med saltkaramel

28. maj 2019

[et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.22" _i="0" _address="0"][et_pb_row _builder_version="3.25" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat" _i="0" _address="0.0"][et_pb_column type="4_4" _builder_version="3.25" custom_padding="|||" _i="0" _address="0.0.0" custom_padding__hover="|||"][et_pb_text _builder_version="3.0.74" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat" _i="0" _address="0.0.0.0"]Ca. 1 ½ liter færdig is

Ingredienser:

• 3 æggeblommer
  • 100 g sukker
  • 1 spsk vanillesukker
  • ½ liter piskefløde
  • 3 æggehvider
  • 100 g sukker

Fremgangsmåde:

• Pisk æggeblommer, sukker og vanillesukker med håndmixer til sukkeret er næsten opløst.
  • Pisk æggehviderne stive , og pisk det halve af sukkeret i til hviderne bliver seje.
  • Vend resten af sukkeret i.
  • Pisk fløden til skum.
  • Vend først æggeblommerne i den stiftpiskede fløde og dernæst æggehviderne i ægge-flødeblandingen.

Hjemmelavet karamel

Ingredienser:

• 150 g rørsukker
  • 1 ½ dl piskefløde
  • 1 nip flagesalt

Fremgangsmåde:

• Smelt sukkeret i en gryde ved middel varme. Rør i det af og til.
  • Når sukkeret er smeltet og lysebrunt tilføjes fløden ,og der røres rundt til det samler sig.
  • Smag til med salt og afkøl karamellen.
  • Isen fyldes i portionsglas eller i en form eller skål der passer til ismængden.
  • Karamellen hældes eller sprøjtes fra et kræmmerhus( evt. lavet af hjørnet af en plasticpose) ud over isen , hvorefter den stilles i fryseren.

TIPS!

Vanilleisen kan varieres i det uendelige……………….

Brug den sidste rest kirsebærsovs fra jul og bland i med let hånd.

Rist lidt revet rugbrød med farin eller sukker i ovnen og fyld det i og vups det bliver til rugbrødsis.

Knus de sidste brændte mandler fra jul og lav nougatis.

Erstat sukker med lidt mindre mængde farin og vend til sidst lidt små skumfiduser i .

Spar lidt på sukkeret og smelt 3-4 creme skildpadder som  vendes i flødeisen. Lækkert!

Kun fantasien sætter grænser…

Mange (dog ikke kølige) hilsner fra Køkkenet på Tommerup Efterskole

Bodil